BLC Telecomin satsaukset valokuitumarkkinoille näkyvät
myynnin voimakkaana kasvuna. Yhtiön liiketoiminta rakentuu vastuullisuudelle, jolla on saavutettu sekä asiakkaiden että työntekijöiden luottamus.
Vuosi 2023 oli BLC Telecomille kiireisin kautta aikojen. Myyntiin tekemämme resurssoinnit kannattivat, sillä BLC Telecomin myynti kasvoi viime vuonna lähes sata prosenttia, jatkona edellisen vuoden 200 prosentin kasvulle. Tällä hetkellä yhtiöllämme on meneillään Itä-Suomessa 20 valokuituhanketta. Lisäksi Kymijoen Kyläkuidun Osuuskunnan liiketoiminnan ostaminen viime vuoden marraskuussa vahvisti BLC Telecomin asemaa Kymenlaaksossa, ja kaupan myötä voimme tarjota maakunnassa palvelujamme entistä laajemmin.
BLC Telecomin liiketoiminta perustuu vastuullisuudelle. EU-direktiivin mukainen vastuullisuusraportointi tuo osaltaan näkyville sitä, että toimimme yhtiönä kaikilta osin laadukkaasti. Lisäksi yhtiöllä on ISO-9001 laatujärjestelmän sertifikaatti, jonka olemme onnistuneet säilyttämään vuodesta 2015 lähtien. Laatujärjestelmän tarkoitus on varmistaa organisaation asiakasvaatimusten ja -lupausten täyttyminen. Yhtiömme kaikki prosessit auditoidaan vuosittain ulkopuolisen toimijan toimesta.
Valokuitu on jo itsessään ekologinen tiedonsiirtoteknologia, jonka energiankulutus esimerkiksi mobiiliyhteyksiin verrattuna on paljon pienempää. Valokuitu on näin ollen myös ympäristöä arvostavalle asiakkaalle arvovalinta. Toteutamme ympäristövastuuta myös käytännön teoilla. Tuotamme laajakaistapalvelumme omalla aurinkovoimalallamme tuotetulla sähköllä ja lisäenergiaksi ostamme uusiutuvaa ekoenergiaa. Rakenteellisilla korjauksilla olemme onnistuneet pienentämään päätoimipaikkamme energiankulutusta vuositasolla 150 MWh:a. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön kaukolämmön energiansäästöjärjestelmän, jonka myötä kiinteistön energiankulutus on alentunut 10–15 prosenttia.
Myös henkilöstövastuullisuus on BLC Telecomissa tärkeä teema. Suhtaudumme tiukasti kaikkeen epäeettiseen toimintaan, jonka suhteen meillä on nollatoleranssi. Mittaamme säännöllisesti työntekijöidemme hyvinvointia eri näkökulmista. Jos vastauksissa ilmenee epäkohtia, niihin
puututaan välittömästi. Olemme ylpeitä siitä, että kovassakin kasvusyklissä olemme onnistuneet säilyttämään henkilökuntamme motivaation ja sitoutumisen yhteiseen tekemiseen. Työntekijöidemme tyytyväisyys on erittäin hyvällä tasolla, ja työnantajakuvamme on vetovoimainen
– viime vuoden rekrytoinnit saimme tehtyä omien hakuprosessien kautta.
Meille on myös itsestään selvää toimia asiakkaidemme suuntaan hyvien kauppatapojen mukaisesti ja läpinäkyvästi. Olemme sitoutuneet Finnet-liiton vastuullisuusohjelmaan, joka noudattaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston valokuitualan yrityksille antamaa valokuituliittymien vastuullista myyntiä ja markkinointia koskevaa ohjeistusta. Haluamme, että asiakkaamme voivat nukkua yönsä rauhassa ja luottaa siihen, mitä yhtiönä olemme heille luvanneet.
Lisäksi haluamme omassa toimintaympäristössämme osallistua yhteiskuntavastuun kantamiseen. BLC-konsernin linjauksen mukaisesti BLC Telecom tukee erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointia edistävää toimintaa monin tavoin, muun muassa olemalla mukana erilaisissa tapahtumissa ja seuratoiminnassa. Lasten ja nuorten tukemisen ohella BLC Telecom on merkittävä alueellinen työllistäjä: työllistämme
suoraan tai välillisesti Itä-Suomen alueella liki 200 telealan ammattilaista.
Kiitos viime vuonna hyvin tehdyn pohjatyön, myös vuodesta 2024 on tulossa hyvä. Kuluvana vuonna tulemme ottamaan käyttöön tuhansia asiakasliittymiä sekä rakennamme valokuitusaatavuuden kymmenille tuhansille asiakkaillemme. BLC Telecom onkin menossa kovaa vauhtia kohti isoa tavoitettaan olla tulevaisuudessa Itä-Suomen suurin teletoimija.
BLC Telecom on vastuullinen sekä aidosti kotimainen ja paikallinen valokuitutoimija, joka haluaa tulevaisuudessakin tuottaa palveluja Itä-Suomen eri asiakasryhmille.
Marko Jokela
toimitusjohtaja
BLC Telecom